Waarom is het belangrijk dat je goed kijkt naar de competenties van een schoolleider? Een nieuwe blik op het schoolleidersregister

15 Feb by Sheila Hale

Waarom is het belangrijk dat je goed kijkt naar de competenties van een schoolleider? Een nieuwe blik op het schoolleidersregister

Emotionele intelligentie is waarschijnlijk belangrijker dan cognitieve intelligentie voor succes in het leven en in leiderschap, vooral schoolleiderschap. Scholen zijn zeer emotionele plaatsen. Het vermogen om op een emotioneel intelligente manier leiding te geven is van cruciaal belang voor je succes als schoolleider. Executive coaching die emotionele intelligentie assessment omvat is een krachtige manier om je schoolleiderschapsvaardigheden te versterken met het schoolleidersregister.

Emotioneel zelfbewustzijn:

Ik heb het niet over de lichtgeraakte gevoelens, maar eerder over het vermogen om zich scherp bewust te zijn van de eigen gevoelens en gedragingen en hun impact op anderen. Als leiders hebben onze emoties en gedragingen een enorme invloed op de mensen in onze schoolgemeenschappen, of we dat nu leuk vinden of niet. Vaak zijn leiders zich niet bewust van de impact. Beoordelen, begrijpen en actie ondernemen om emotioneel zelfbewustzijn te verbeteren is essentieel voor schoolleiders om aan de top van hun kunnen te staan.

Assertiviteit:

Schoolleiders moeten voortdurend hun gevoelens, overtuigingen en gedachten uiten en verdedigen tegenover collega’s, ouders, leerlingen en andere leden van de gemeenschap. Bent u te assertief, niet assertief genoeg of juist goed in uw assertiviteit? Weet u hoe mensen uw assertiviteit opvatten? In leiderschapsfuncties moeten we vaak assertief zijn, en assertiviteit wordt meestal verwelkomd door de mensen om ons heen. Maar soms worden we te assertief en creĆ«ren we ernstige problemen in onze schoolgemeenschappen. Het vinden van de juiste balans in assertiviteit kan een lastige zaak zijn.

Onafhankelijkheid

De meeste leiders zijn zelfsturend en niet afhankelijk van anderen. In feite zijn veel leiders te onafhankelijk en streven hun doelen na zonder rekening te houden met de implicaties voor de mensen om hen heen. Te veel van een goede eigenschap op de verkeerde plaats of tijd kan een probleem zijn. Leiders moeten zeker onafhankelijk zijn, zelfgericht en vrij van emotionele afhankelijkheid van anderen. Tegelijkertijd moeten wij als leiders weten hoe onze collega’s ons waarnemen en ons gedrag dienovereenkomstig matigen.

Zelf-Regering:

Zelfwaardering gaat over het aanvaarden en respecteren van onszelf, onze sterke en onze zwakke punten. Hoge zelfwaardering vereist een diep begrip van onszelf. Als schoolleiders staan we voortdurend in de schijnwerpers en moeten we vaak onze kracht tonen op gebieden waar we ons zwak voelen. Het is goed om kracht uit te stralen, zelfs als we ons zwak voelen. Soms moeten we gewoon doen alsof totdat we het halen. Het belangrijkste is dat we onze sterktes en zwaktes echt begrijpen en respecteren.